Jeśli chcesz, aby Twoje teksty zatrzymywały uwagę czytelników, powinieneś zwracać się do nich w zrozumiały sposób. Zasada ta dotyczy zarówno komunikacji w mediach zewnętrznych, jak i Twoich własnych. Prosty język prawniczy docenią klienci i redaktorzy, którym zależy, by czytelnicy zapoznali się z całym tekstem, a nie tylko z tytułem i lead’em. Bowiem dla wielu osób język przepisów prawnych jest skomplikowany. Dlatego opracowując poradę prawną lub omówienie nowych regulacji, postaraj się wyjaśnić zamysł autorów językiem, który trafi do wyobraźni odbiorcy – przedsiębiorcy, inwestora, dyrektora. Początkowo może nie być to łatwe.
Jak zatrzymać uwagę czytelnika
W Effective PR pomagamy prawnikom i kancelariom tworzyć zrozumiałe teksty. Zakładamy, że odbiorca – potencjalny klient kancelarii dysponuje pewną wiedzą z zakresu ekonomii, prawa i finansów i chce poznać lepiej interesujące go zagadnienie. By zatrzymać jego uwagę, temat musi być zaprezentowany w zrozumiały sposób. Zatem, gdy dostajemy tekst opracowany przez prawnika, stawiamy się na miejscu potencjalnego czytelnika i redagujemy zdania tak, aby mógł dopasować je do problemów, jakie występują lub mogą pojawić się w jego biznesowej praktyce. Staramy się mówić wprost do odbiorcy. Unikamy urzędowych sformułowań. Zastępujemy je synonimami lub wyjaśniamy znaczenie niektórych określeń. Prawników – autorów prosimy o wskazywanie przykładów, w jakich znajdują zastosowanie omawiane przepisy. Bowiem media kochają przykłady z życia przedsiębiorców i konkretne rozwiązania. Redaktorzy oczekują zaprezentowania narzędzi prawnych, które pozwalają ich czytelnikom uniknąć problemów lub je rozwiązać. I to jest klucz do tworzenia ciekawych tekstów medialnych.
Ale komunikacja prawnicza nie odbywa się tylko w sferze kontaktów z mediami. W praktyce prawnicy używają wielu kanałów do komunikacji z klientami. W Effective PR skupiamy się najbardziej na komunikacji marketingowej, czyli treściach przeznaczonych na strony www, do broszur informacyjnych, mediów społecznościowych i oczywiście do mediów tradycyjnych.
Prosty język prawniczy – badanie 2024
Jeśli chciałbyś sprawdzić, czy język, którym posługujesz się w komunikacji biznesowej jest zrozumiały i łatwo przyswajalny przez adresatów polecamy udział w projekcie “Prosty język w branży prawniczej 2024“. Badanie weryfikuje jakość komunikacji w kancelarii oraz czy odbiorcy treści polskich kancelarii mają szansę zrozumieć, co prawnicy chcą im przekazać. Wnioski z niego mogą przynieść inspiracje do poprawy komunikacji i skuteczniejszego budowania marki osobistej prawnika. W badaniu uwzględnione są automatycznie kancelarie wyróżnione w Rankingu Kancelarii Prawniczych 2023 Dziennika Rzeczpospolita. Pozostałe kancelarie mogą zgłosić się same. Zgłoszenia ruszyły 1 czerwca 2024 r.