effectivepr warszawa - agencja marketingowa
  • Polski
  • English

Yokohama Rubber rozwija technologię inteligentnej opony


SensorTire to nowoczesna technologia inteligentnych, podłączonych do Internetu, autonomicznych opon do samochodów osobowych. Rozwiązanie firmy Yokohama będzie wspierać rozwój mobilności i przyczyniać się do trwałej poprawy bezpieczeństwa i komfortu życia.

Yokohama Rubber Co. Ltd. pracuje wspólnie z Alps Alpine Co. Ltd. nad zaawansowanym czujnikiem zintegrowanym z oponami do samochodów osobowych, aby wprowadzić na rynek inteligentną oponę. Inteligenta opona Yokohamy będzie działać w systemach CASE[1] (połączony ze światem, autonomiczny, współdzielony z innymi użytkownikami, elektryczny) oraz IoT[2] (internet rzeczy). Yokohama kładzie nacisk na rozwój aplikacji i rozwiązań technologicznych, które pozwolą przekazywać dane z opon wprost do kierowców, firm flotowych, czy też serwisów samochodowych.

W pierwszym etapie Yokohama Rubber będzie testowała usługę generowania ostrzeżeń o ciśnieniu w oponach dla indywidualnych właścicieli samochodów i firm zarządzających flotami. Do 2023 r. dodana zostanie kolejna funkcja – wykrywanie zużycia bieżnika. Pozwoli to na wysyłanie powiadomień do kierowców o terminie rotacji opon, czy też terminie ich wymiany. Na użytek operatorów flotowych przedstawione zostaną propozycje efektywnych planów kontroli ogumienia obejmujące np. informacje dotyczące ciśnienia w oponach, zużycia bieżnika, przebiegu, itp. Yokohama Rubber będzie stopniowo rozbudowywać funkcje czujników oraz dostosowaną do nich technologię analizy danych i prognozowania, a także poszerzać zakres zastosowań poszczególnych funkcji zbierania danych.

W dłuższej perspektywie, Yokohama Rubber będzie dążyć do połączenia danych o oponach z danymi mapowymi oraz danymi o natężeniu ruchu, pogodzie i innymi danymi z pojazdów w obszarach docelowych, aby proponować bezpieczne trasy przejazdu, czy trasy z ominięciem korków. Dane z czujników będą mogły informować także np. o wymaganiach dotyczących zakładania łańcuchów na opony. Firma zamierza również zapewnić wsparcie dla bezpiecznego i komfortowego zarządzania eksploatacją pojazdów, np. w przypadku pojazdów autonomicznych i firm świadczących usługi związane z MaaS[3].

Partnerzy uczestniczący w projekcie

Firma Alps Alpine została założona w 1948 roku. Jest producentem komponentów elektronicznych i samochodowych systemów informacji i rozrywki. Przedsiębiorstwo opracowuje, wytwarza i sprzedaje komponenty informatyczne i komunikacyjne wykorzystywane w smartfonach i innych urządzeniach, samochodowym sprzęcie audio oraz urządzeniach informacyjnych i komunikacyjnych. Oprócz rozwoju czujników, Alps Alpine posiada możliwości projektowania systemów i tworzenia oprogramowania, które powinny skutkować rozwojem efektu synergii w nowym modelu biznesowym w przemyśle produkcji opon.

W 2004 r. firma Yokohama Rubber jako pierwszy producent opon w Japonii opracowała system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS – Tire Pressure Management System) dla samochodów osobowych. Sprzedaż systemu pod nazwą AIR watch rozpoczęła się w 2005 roku. Ponadto, od 2003 roku Yokohama Rubber sprzedaje swój system HiTES (system zarządzania pomiarem ciśnienia opon dla samochodów ciężarowych i busów) jako TPMS firmom transportowym, które wymagają precyzyjnego zarządzania oponami w celu poprawy bezpieczeństwa eksploatacji samochodów ciężarowych i autobusów wchodzących w skład ich floty, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności i obniżeniu zużyciu paliwa, co z kolei przyczynia się do ochrony środowiska. Połączenie historii eksploatacji ogumienia i innych danych z systemem zarządzania oponami Yokohama Rubber umożliwia użytkownikom analizowanie trendów eksploatacji pojazdów i otrzymywanie powiadomień o terminie kontroli opon, podnosząc w ten sposób kompleksowe zarządzanie flotą na nowy poziom i promując stosowanie opon bieżnikowanych.

Scenariusz rozwoju inteligentnej opony Yokohama

Poszerzenie funkcjonalności czujników Yokohama SensorTire

Koncepcja „inteligentnej opony podłączonej do internetu”

Pomiar ciśnienia w oponach

Wykrywanie zużycia bieżnika

Zbieranie danych o stanie nawierzchni drogi

Czujniki zintegrowane w oponach – internet rzeczy w służbie motoryzacji

Uzupełnienie o czujniki
z dodatkowymi funkcjami

Kompatybilność z innymi systemami informacyjnymi

Zarządzanie ciśnieniem powietrza w oponach

Wsparcie w zarządzaniu flotą poprzez monitorowanie zużycia bieżnika i przebiegu

Optymalne wyznaczanie tras, wsparcie utrzymania dróg

Funkcja wykrywania usterek

Automatyczne wysyłanie lawet, wysyłanie powiadomień do pojazdów znajdujących się w pobliżu

 

[1] CASE – pierwsze litery słów: „Connected” (podłączony do internetu), „Autonomous” (autonomiczny), „Shared” i „Services” (usługi współdzielone) (czasami tylko „Shared”) i „Electric” (elektryczny).

[2] IoT – Internet of Things, internet rzeczy to koncepcja urządzeń mogących połączyć się z internetem lub innymi urządzeniami, korzystając bezpośrednio z sieci bezprzewodowych.

[3] MaaS – Mobilność jako usługa. Oferowanie pakietów funkcji wyszukiwania, rezerwacji, płatności i innych powiązanych elementów w ramach optymalnych kombinacji usług transportu publicznego i innych usług związanych z mobilnością w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców i pasażerów.