effectivepr warszawa - agencja marketingowa
  • Polski
  • English

Bezpieczne wakacje – przed wyjazdem sprawdź opony


70% Polaków spędzających urlop w kraju i 27%[1] planujących wypoczynek zagranicą wybierze się w podróż własnym autem. Przed wyjazdem warto sprawdzić stan techniczny pojazdu i wyposażenie, a szczególnie opony – mające wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Na co zwrócić uwagę, by wakacyjna wyprawa przebiegła bez niespodzianek?

Okres wakacyjny, gdy temperatura powietrza jest wysoka, a asfaltowa nawierzchnia drogi rozgrzana, to najwyższy czas, by na kołach znalazły się opony letnie. Ogumienie zimowe wytwarzane jest z innego rodzaju mieszanki gumy, która pod wpływem ciepła mocno się rozgrzewa, co w wyższych temperaturach skutkuje szybkim i nierównomiernym zużyciem. Stosowana w oponach letnich specjalna rzeźba bieżnika i aerodynamiczna konstrukcja przekładają się na komfort prowadzenia, a często także zwiększają oszczędność paliwa.

Letnie opony ekologiczne, takie jak japońska opona BluEarth-Es ES32, cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców podróżujących na długich dystansach. Dzięki odpowiednim składnikom gumowej mieszanki pozwalają zmniejszyć opory toczenia przy zachowaniu pozostałych parametrów, takich jak przyczepność, precyzja prowadzenia czy długi przebieg. Ograniczają ilość energii niezbędnej do poruszania pojazdu, a w efekcie zużycie paliwa, co w przypadku dalekich tras przekłada się na realne oszczędności mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy będącej dystrybutorem opon, m.in. marki YOKOHAMA.

Jakie parametry dla bezpiecznej jazdy latem?

Obciążony rodziną i bagażami pojazd może inaczej zachowywać się na drodze. Dlatego planując wyjazd warto zwrócić uwagę na odpowiednio dobrany rozmiar opony i właściwe indeksy prędkości i ładowności. Pierwszy z nich określa krytyczną prędkość, którą wolno nam osiągnąć podróżując, drugi zaś maksymalne dopuszczalne obciążenie samochodu. Ma to szczególne znaczenie, gdy na wakacje zabieramy rowery, dodatkowy bagażnik, w którym znajdzie się sprzęt do nurkowania, namiot czy grill.

Sprawdź stan bieżnika

Przed wyruszeniem w trasę należy dokładnie obejrzeć opony, sprawdzić stan techniczny i ewentualne uszkodzenia – takie jak pęcherze, rysy, wybrzuszenia lub kamienie w rowkach bieżnika. Oponę należy niezwłocznie wymienić, jeśli znajdują się na niej poprzeczne pęknięcia.

Oceniając stopień zużycia należy zwrócić uwagę na głębokość rowków w bieżniku. Wprawdzie według przepisów wymiana opon jest absolutnie konieczna, gdy jest ona mniejsza niż 1,6 mm, jednak zdaniem ekspertów rowki płytsze niż 3 mm nie gwarantują bezpiecznej jazdy.

Niekontrolowany poślizg jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków na drodze, szczególnie latem w sytuacji intensywnych opadów deszczu. Odpowiednio głębokie rowki umożliwiają odprowadzenie wody spod kół i zapobiegają aquaplaningowi – zjawisku utraty przyczepności i kontaktu pojazdu z nawierzchnią pokrytą warstwą wody wyjaśnia Artur Posłuszny.

Zadbaj o ciśnienie

Obowiązkową czynnością przed wyruszeniem w trasę jest kontrola ciśnienia w oponach. Eksperci zalecają wykonanie pomiaru na “zimnym” ogumieniu, czyli rano lub po półgodzinnym postoju. Poziom powietrza w oponie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Zbyt wysokie zwiększa jej podatność na uszkodzenie, a dodatkowo powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia pojazdu. Za niski poziom powietrza zwiększa opory toczenia i generuje większe spalanie. Obniżenie ciśnienia powoduje zakłócenie stabilności prowadzenia samochodu i wydłuża drogę hamowania. Sygnałem alarmującym o niskim ciśnieniu są lekkie drgania kierownicy – znak, że należy bezwzględnie skorzystać z kompresora na stacjach benzynowych.

Koło zapasowe lub zestaw naprawczy

Kontrolując ciśnienie pamiętajmy o kole zapasowym – leżącym w bagażniku, wiszącym na tylnej klapie lub pod podłogą. Warto także upewnić się czy mamy podnośnik i klucz do kół, niezbędne przy samodzielnej wymianie opon, jeśli na drodze „złapiemy gumę”. – Coraz częściej zamiast koła zapasowego, kierowcy wożą zestawy naprawcze, w postaci kompresora i preparatu uszczelniającego przebitą oponę. Są skuteczne tylko w określonych przypadkach – pozwalają na prowizoryczne uszczelnienie niewielkich przebić opony. Po takiej naprawie i tak konieczna jest zwykle wizyta u wulkanisty i zakup nowej opony – dodaje Artur Posłuszny.

 

[1] Źródło danych: Mondial Asistance – Badanie “Wakacyjne plany Polaków 2018”.

xxx

Informacje dla wydawców:

ITR CEE Sp. z o.o.:

Firma ITR CEE Sp. z o.o. utworzona została w 2004 roku. Firma jest wyłącznym reprezentantem interesów Yokohama Rubber Co. w krajach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Obwodzie Kaliningradzkim. Główne założenia firmy to wzmocnienie rozpoznawalności marki YOKOHAMA, budowa efektywnej sieci dystrybucji oraz zwiększenie sprzedaży opon YOKOHAMA na tych rynkach. Mając na celu stworzenie stabilnej i trwałej sieci sprzedaży, ITR CEE rozwija współpracę z silnymi dealerami, doceniającymi zalety opon marki YOKOHAMA i posiadającymi potencjał w sprzedaży opon klasy premium.

Siedziba firmy ITR CEE Sp. z o.o mieści się w Warszawie, a magazyn w Młochowie k. Nadarzyna. ITR CEE należy do grupy ITOCHU – jednej z wiodących firm handlowych na świecie posiadającej 150 oddziałów w 74 krajach.

YOKOHAMA Rubber Co. − jest najstarszym w Japonii i jednym z największych na świecie producentów ogumienia do wszystkich typów pojazdów, posiadającym obecnie 145 oddziałów na wszystkich kontynentach i 44 filie. Wysokiej jakości opony premium produkowane są w 13 fabrykach, z których 6 znajduje się w Japonii, 2 w USA, 1 w Rosji, pozostałe w krajach azjatyckich. Marka dostarcza także zaawansowane technologicznie produkty gumowe, które znajdują zastosowanie m.in. w przemyśle budowlanym, lotniczym czy w golfie, jak i życiu codziennym – wykorzystywane w materiałach termoizolacyjnych, wężach, klejach, zbiornikach.

Zapraszamy na www.yokohama-online.pl oraz www.facebook.com/yokohamapolska

 

Kontakt dla mediów:

Monika Pezda, konsultant ds. PR, tel. 502 575 453, e-mail: mpezda@effectivepr.pl