
Na początek, by uporządkować nieco nasze wyobrażenia o PR-ze, ustalmy, że mówimy tu o skutecznej komunikacji firmy z klientami, która ma doprowadzić do wzrostu świadomości Twojej marki oraz zwiększenia wiedzy o produktach lub usługach. Komunikacja ta odbywa się za pośrednictwem:
Jej najważniejszym elementem jest wartościowa treść, którą możesz dostarczyć swoim klientom potrzebującym określonych porad i informacji związanych z Twoimi produktami lub usługami. Mam tu na myśli informacje o:
jak również:
PR to niezobowiązująca propozycja
Robienie dobrego PR-u sprowadza się do opowiadania historii związanych z Twoją marką, ale w taki sposób, by odbiorca nie miał poczucia, że chcesz mu ją za wszelką cenę sprzedać. Nie używamy więc określeń: najlepsza, najtańsza, najszybsza, najcichsza, najwydajniejsza, ale przedstawiamy sytuacje, w które wpisujemy produkt lub usługę w możliwie naturalny sposób. W tym celu musimy bardzo dobrze rozpoznać odbiorców oraz ich oczekiwania i problemy. Rozpoczynając komunikację od pokazania, jak można rozwiązać te problemy, pomóc w usprawnieniu pracy, budowie domu, przeprowadzeniu remontu czy wykończeniu mieszkania, zwiększamy szanse na wzbudzenie zainteresowania naszymi propozycjami.
Inspiracja za marką
Na początek musimy pomyśleć o naszej marce. W jaki sposób powstała, czym inspirowali się jej twórcy, jaki cel im przyświecał. Jeśli została utworzona „w biegu”, bo założyłeś firmę, trzeba było ją nazwać, i na ówczesnym etapie nikt nie myślał o celach „wyższych”, to teraz jest czas, żeby takie uzasadnienie opracować. Pomoże Ci ono w przygotowaniu strategii komunikacji oraz da wskazówki, czego powinieneś się trzymać tworząc teksty prasowe i wszelkie komunikaty skierowane do mediów.
Czyje problemy rozwiązuje Twój produkt
Na tym etapie powinniśmy też posegregować informacje o naszej ofercie. Jeśli jest szeroka, podziel ją na grupy i zastanów się dla kogo zaprojektowane zostały poszczególne produkty lub usługi. Definiując potencjalnych odbiorców tworzymy profil adresatów komunikacji. Ich charakterystyka obejmie cechy demograficzne oraz informacje dotyczące sposobu życia, zainteresowań, aktualnych potrzeb życiowych. Aby je zdobyć, najlepiej porozmawiać z ludźmi od sprzedaży, obsługi klienta, czy serwisu. Ci pierwsi powiedzą dlaczego poszczególne osoby są zainteresowane naszymi produktami, jakich rozwiązań poszukują, które cechy są dla nich najważniejsze. Ci ostatni przedstawią całą gamę problemów, z jakimi borykają się użytkownicy produktów i dostarczą gotowe tematy do teksów PR-owych o charakterze poradniczym. Rozmowy powinieneś rejestrować. Sformułowania padające podczas takich nieformalnych opowieści o klientach posłużą później do opracowania tytułów tekstów informacyjnych oraz stworzenia listy słów kluczowych opisujących Twoją markę.
_____________
Tyle na dziś. Chcemy Ci opowiedzieć znacznie więcej. W kolejnych wpisach będziemy dalej przedstawiać świat komunikacji medialnej i bezpośredniej, który może dotyczyć Twojej marki. Nie będziemy używać marketingowego żargonu, ponieważ nie jest to potrzebne do opisania, na czym polega dobry PR dla firm budowlanych.
Opowiemy:
I to nie jest lista zamknięta 🙂
Jeśli podoba Ci się ten wpis, proszę polub go i udostępnij dalej. A jeśli coś Cię nurtuje, skomentuj.