effectivepr warszawa - agencja marketingowa
  • Polski
  • English

Od gołej baby po wyciskacz łez…


…czyli pobieżny przegląd komunikacji marketingowej w budownictwie

 

Zachwyciwszy się niedawno reklamą produktu łazienkowego służącego do mycia pupy

postanowiłam pochylić się nad jakością komunikacji  marketingowej w branży budowlanej. Po pobieżnej analizie materiałów dostępnych w sieci, skonstatowałam, że nie jest źle, chociaż….

Od gołej baby…

Swego czasu marki budowlane,  kierując swój przekaz głównie do mężczyzn o wykształceniu najwyżej średnim, celem przykucia ich uwagi, prześcigały się w nadużywaniu żeńskiej golizny. Przykładów wklejać nie będę, ale dla osób z wyobraźnią przytoczę kilka haseł reklamujących firmy i produkty budowlane. Haseł towarzyszących zdjęciu ponętnej kobiety, w odpowiednio przybranej pozycji, jakie producenci i usługodawcy budowlani publikowali w miejscach całkiem publicznych na plakatach i bilbordach.

(pisownia oryginalna)

  • „Robię dobrze.” – reklama firmy blacharsko – dekarskiej
  • „Leżę idealnie…” – reklama producenta podłóg
  • ”gładź gładź     gładź” – reklama gładzi gipsowej

Źródło: blog zychalska.com – tam też więcej obrazków:-)

W żołnierskich słowach

Dominacja kobiecej golizny w komunikacji marek budowlanych, z czasem, gdzieniegdzie, przeszła metamorfozę i zastąpiona została przekazem pozbawionym szowinistycznych elementów. Przekazem opartym na prostych skojarzeniach, uderzających jednoznacznie w istotę męskiego targetu, ale już nie w kontekście relacji damsko – męskich. Reprezentatywna dla tego trendu kultowa reklama marki Atlas, w której prawdziwi mężczyźni – żołnierze, w prostych słowach piosenki przekonują o zaletach zaprawy, zapadła w pamięci nawet  żeńskiej części widowni.

Choć trudno stwierdzić, czy z powodu doznanego szoku, czy „genialności pomysłu kreacji”.

Reklama Atlas 

Dobra zmiana

Wraz z osiągnięciem okresu dojrzewania, komunikacja marketingowa firm budowlanych, nabrała delikatności. Jej twórcy dostrzegli nowe grupy potencjalnych adresatów. Okazało się, że o zakupie produktów budowlanych decydują nie tylko mężczyźni. Doceniono też siłę rażenia przekazu oddziałującego na emocje.

Jako przykład tej „dobrej zmiany” zamieszczam materiał marki Drutex. Przykładów jest znacznie więcej, ale to już samodzielnie wujka Gugla pytać proszę.

A dziś cóż?

Dojrzały już rynek komunikacji wkroczył zamaszystym krokiem również do działów marketingowych firm sektora budowlanego. Poza, zdarzającymi się każdemu przecież, potknięciami (Drutex – życzenia świąteczne https://www.youtube.com/watch?v=uRCZ7WaK6bY) mamy coraz więcej naprawdę świetnych pomysłów i realizacji, takich jak materiał Quick-Step:

Ogląda się je z przyjemnością, bez poczucia, że „grafik płakał jak projektował”.

Niemniej jednak, marzy mi się, by marketerzy odpowiedzialni za tworzenie komunikacji w firmach, zeszli czasem z najprostszej drogi konstruowania oczywistych przekazów, sięgając po subtelniejsze środki wyrazu. Chciałabym oglądać reklamy piękne, poruszające, trafiające do głębszych obszarów świadomości,  nastawione na wywołanie dobrych emocji. Widziałam taki materiał.  To reklama wizerunkowa sieci PROMART:

 .