effectivepr warszawa - agencja marketingowa
  • Polski
  • English

Liczy się pomysł!


Konkurs jako narzędzie wspierające komunikację

Konkurs to jedno z najskuteczniejszych metod dotarcia do (pewnych) grup adresatów. Jego skuteczność wynika z wysokiego stopnia zaangażowania osób, które zdołamy namówić do udziału.

Zaangażowani uczestnicy stają się ambasadorami naszego projektu, rozprzestrzeniając informacje o nim wśród swoich znajomych. Aby wzmocnić komunikację „między znajomymi” proces wyboru zwycięskich prac konkursowych warto uzależnić od głosów Internautów. Możemy wtedy liczyć na wiele udostępnień czynionych przez samych uczestników i darmowe rozpropagowanie informacji o naszym projekcie i marce.

Nagroda i przesłanie

Dla powodzenia konkursu istotna jest wartość nagród. Im wyższa, tym więcej zmotywowanych uczestników, których zaangażowanie przekłada się na liczbę kontaktów ze znajomymi w mediach społecznościowych w celu pozyskania głosów.

Oprócz nagrody bardzo ważne jest przesłanie konkursowego projektu. Osoby prywatne, a także instytucje, chętniej angażują się w projekty realizujące jakiś cel wyższy. Konkursy na:

  • najlepszą fotografię obrazującą wybrany problem społeczny,
  • najciekawsze wykonanie utworu wybitnego, nieżyjącego już autora,
  • najbardziej zrównoważony projekt architektoniczny,

są bardziej „medialne”. Ich przesłanie usprawiedliwia uczestników proszących znajomych o oddanie głosu, ponieważ konkurs realizuje wyższy cel. Łatwiej jest też pozyskać wsparcie mediów.

Interesujące przykłady konkursów „z przesłaniem”, w których głos Internautów decydował o wyborze zwycięzców.

www.todlamniewazne.pl

www.nivea.pl/Podworko

Uczestnictwo dla prestiżu

Istnieją projekty konkursowe, których prestiż przyciąga uczestników, bez względu na wartość nagród. Organizowane od 1966 roku Międzynarodowe Biennale Plakatu z każdą kolejną edycją odnotowuje wzrost liczby uczestników i zgłaszanych prac.

www.postermuseum.pl

Dla artystów grafików ten konkurs to „święto plakatu” i pewnie nie uważają go za „narzędzie wspierające komunikację”. W ten sposób myśli pijarowiec, którego zadaniem jest upowszechnienie marki „Muzeum Plakatu w Wilanowie”. Prestiżowy konkurs, z wyrobioną na świecie renomą, pozwala skutecznie dotrzeć do nowych grup adresatów i zainteresować ich niszową dziedziną sztuki prezentowaną w wilanowskim muzeum.

Tu możesz zobaczyć komunikaty prasowe opracowane dla 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu, uwzględniające potrzeby różnych grup odbiorców i mediów.

www.effectivepr.pl/MuzeumPlakatuWWilanowie

Interesujące materiały i odpowiednia dystrybucja, wsparta wieloma indywidualnymi kontaktami z dziennikarzami, zapewniły konkursowi w 2014 roku szeroką obecność w mediach.

Nie uczestniczę w konkursach

Konkurs będzie skutecznym narzędziem komunikacji, pod warunkiem, że w Twojej grupie docelowej są  osoby zainteresowane udziałem w takich projektach. Dzieci, młodzież, artyści, graficy, projektanci,  architekci, pasjonaci, młodzi przedsiębiorcy, producenci – chętniej biorą udział w konkursach, niż: inżynierowie, lekarze, bankierzy, prawnicy i finansiści.

Przygotowując konkurs warto zatem sprawdzić czy grupa, z którą chcesz się komunikować jest podatna na udział w konkursie. Model konkursu powinien umożliwiać uczestnikom pokazanie ich prac lub wykonanie utworu. Dobrze jest móc zaoferować atrakcyjne lub prestiżowe nagrody. Obowiązkowo należy poświęcić środki i czas na przygotowanie zestawu narzędzi do komunikowania konkursu przez samych uczestników (plakaty, banery, infografiki, materiały wideo). Trzeba też zadbać o jasny i czytelny regulamin.

Liczy się pomysł

Powyższe zasady towarzyszyły nam przy przygotowaniu projektu konkursowego Liczy się pomysł! dla Klienta Warsaw Build 2015

SONY DSC

Naszym zadaniem było upowszechnienie wiedzy o targach Warsaw Build 2015 wśród  architektów, projektantów i producentów materiałów wyposażenia wnętrz. Konkurs okazał się rozwiązaniem idealnym. Połączony z wystawą nagrodzonych prac, umożliwiał młodym projektantom pokazanie ich prac i produktów osobom odwiedzających targi.

Konkurs poprzedziła intensywna komunikacja marketingowa zapraszająca do nadsyłania zgłoszeń. Zgłoszone prace prezentowane były na stronie www.WarsawBuild.pl. Wybór najlepszych projektów powierzyliśmy profesjonalnemu jury (architekci i redaktorzy naczelni pism wnętrzarskich) oraz Internautom. O ich głosy walczyli sami uczestnicy, wysyłając znajomym linki do swoich prac pokazanych na stronie konkursowej. Share’owaniu i linkowaniu nie było końca. Komunikacja działała jak zegarek. Napracowaliśmy się jedynie przy nakręcaniu 🙂

Zwycięskie wyroby prezentowane były w strefie Interiors & Design na Warsaw Build 2015.