effectivepr warszawa - agencja marketingowa
  • Polski
  • English

Opony na białe drogi: całoroczne czy zimowe?


Koncerny oponiarskie prześcigają się w rozwiązaniach, łączących funkcje opon zimowych i letnich w jednej oponie całorocznej. Mimo to wciąż ponad 90%[1] polskich kierowców deklaruje sezonową wymianę ogumienia na zimę. Jakie opony wybrać, by zachować bezpieczeństwo jazdy na ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni?

Gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, warto mieć na kołach w dobrej jakości ogumienie. Opona to jedyny element styku pojazdu z nawierzchnią. Od jej właściwości zależy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów podczas zmiennych warunków atmosferycznych.

Zimowe czy całoroczne?

Decydując się na zakup najlepiej rozważyć indywidualne potrzeby i styl jazdy. – Przede wszystkim ważna jest częstotliwość użytkowania auta i rodzaj tras jakie samochód ma pokonywać. Gdy przewidujemy długie kursy poza miastem, gdzie na drogach może zalegać śnieg – lepiej postawić na opony zimowe. Szczególnie, gdy wybieramy się do jednego z krajów, które wprowadziły ustawowy obowiązek wymiany ogumienia – doradza Artur Posłuszny z ITR CEE, dystrybutor opon YOKOHAMA. Modele zimowe wyróżnia inny skład mieszanki gumowej, zapewniający większą elastyczność opony przy niskich temperaturach i w efekcie lepszą przyczepność. Inna jest konstrukcja bieżnika – umożliwiająca skuteczne odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Dzięki dużej liczbie poprzecznych rowków, tzw. lameli – opona „wgryza się” w śnieg”, zwiększając precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia na ośnieżonej i śliskiej nawierzchni. Stosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20%. Nic więc dziwnego, że ze względu na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg w takich krajach jak: Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa, Niemcy, Czechy, Słowacja, Austria, Słowenia, Chorwacja i Rumunia wprowadzono przepisy zobowiązujące kierowców do wymiany opon. W Polsce, podobnie tak jak w Danii, Holandii, Wielkiej Brytanii czy Irlandii zmiana ogumienia nie jest obowiązkowa. Mimo to większość polskich kierowców corocznie ustawia się w kolejce po opony zimowe.

Kiedy po nowe „zimówki”?

– Dobra opona zimowa zapewnia nie tylko lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji, ale także konkretne oszczędności w długofalowym procesie użytkowania” – mówi Artur Posłuszny. Najważniejszą kwestią podczas decyzji o dalszym użytkowaniu opony zimowej jest głębokość bieżnika. Zdaniem fachowców minimalna wysokość podczas użytkowania nie powinna być niższa niż 4 mm. Płytszy bieżnik w zimowych warunkach, nie odprowadzi skutecznie wody, błota i śniegu. Przyjmuje się, że dobre opony mogą służyć przez 3 – 4 sezony w zależności od przebiegu. Szybsze zużycie ogumienia związane jest najczęściej z nadmiernym obciążaniem pojazdu, nieodpowiednim ciśnieniem w oponach lub niewłaściwym montażem czy doborem felgi i opon. Żywotność opon skraca agresywna jazda i awaryjne hamowanie z dużych prędkości.

Sprawdzamy stan techniczny

Decydując o dalszym wykorzystywaniu opon z poprzedniego sezonu należy sprawdzić ich stan, pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych i eksploatacyjnych – pęknięć, przecięć i ubytków gumy. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji jeśli odkleja się bieżnik, drutówka jest odkryta, na bocznych ścianach widoczne są wybrzuszenia, przetarcia i przecięcia. Jeśli po zdjęciu opony z felgi na warstwie butylowej widać plamy i odparzenia, również jest to sygnał, że czas zakupić nowe ogumienie.

Parametry pomogą w wyborze

Przy zakupie zimowek warto także spojrzeć na informacje znajdujące się na etykietach.

– Zimą bezpieczeństwo odgrywa kluczową rolę. Należy szukać modeli z wysokimi ocenami w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni: A, B lub C, licząc się z niską efektywnością paliwową. Przykładowo zajmująca wysoką pozycję w zimowych testach ADAC bezpieczna opona zimowa YOKOHAMA W.drive V905 uzyskuje ocenę E lub C w kategorii oporów toczenia – dodaje Posłuszny. W przeciwieństwie do opon letnich, gorsze oceny oporów toczenia i hałasu nie mają tak dużego znaczenia i wynikają przed wszystkim z charakterystycznej konstrukcji opony zimowej.

XXX

Informacje dla wydawców:

ITR CEE Sp. z o.o.:

Firma ITR CEE Sp. z o.o. utworzona została w 2004 roku. Firma jest wyłącznym reprezentantem interesów Yokohama Rubber Co. w krajach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Obwodzie Kaliningradzkim. Główne założenia firmy to wzmocnienie rozpoznawalności marki YOKOHAMA, budowa efektywnej sieci dystrybucji oraz zwiększenie sprzedaży opon YOKOHAMA na tych rynkach. Mając na celu stworzenie stabilnej i trwałej sieci sprzedaży, ITR CEE rozwija współpracę z silnymi dealerami, doceniającymi zalety opon marki YOKOHAMA i posiadającymi potencjał w sprzedaży opon klasy premium.

Siedziba firmy ITR CEE Sp. z o.o mieści się w Warszawie, a magazyn w Młochowie k. Nadarzyna. ITR CEE należy do grupy ITOCHU – jednej z wiodących firm handlowych na świecie posiadającej 150 oddziałów w 74 krajach.

YOKOHAMA Rubber Co. − jest najstarszym w Japonii i jednym z największych na świecie producentów ogumienia do wszystkich typów pojazdów, posiadającym obecnie 145 oddziałów na wszystkich kontynentach i 44 filie. Wysokiej jakości opony premium produkowane są w 13 fabrykach, z których 6 znajduje się w Japonii, 2 w USA, 1 w Rosji, pozostałe w krajach azjatyckich. Marka dostarcza także zaawansowane technologicznie produkty gumowe, które znajdują zastosowanie m.in. w przemyśle budowlanym, lotniczym czy w golfie, jak i życiu codziennym – wykorzystywane w materiałach termoizolacyjnych, wężach, klejach, zbiornikach.

Zapraszamy na www.yokohama-online.pl oraz www.facebook.com/yokohamapolska

Kontakt dla mediów:

Monika Pezda, konsultant ds. PR, tel. 502 575 453, e-mail: mpezda@effectivepr.pl


[1] Dane Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego