effectivepr warszawa - agencja marketingowa
  • Polski
  • English

Góry, narty, snowboard. A opony?


W górach śnieg, nadszedł więc czas na narty i snowboard. Wyprawa samochodem na ferie zimowe może stanowić dla kierowcy nie lada wyzwanie. Pogoda w górach szybko się zmienia, dlatego aby bezpiecznie dotrzeć na miejsce warto wyposażyć auto we właściwe ogumienie.

 

Śnieżne szaleństwo na stokach to coraz popularniejsza forma spędzania wolnego czasu. Nawet, jeśli nie jeździmy często, robimy to systematycznie. 30 procent Polaków deklaruje umiejętność jazdy na nartach, a 9 procent na snowboardzie[1]. Na urlop zimą coraz częściej wybieramy zagraniczne kierunki. Największą popularnością wśród badanych planujących wyjazdy poza Polskę cieszą się Austria (17 proc.), Niemcy (12 proc.), Włochy (10 proc.) oraz Słowacja (8 proc.)[2]. Warto pamiętać, że w większości europejskich państw stosowanie opon zimowych jest obowiązkiem, a ich brak karany wysokim mandatem. Dodatkowo, planując wyjazd np. do Francji, Włoch czy Austrii wyposażeniem obowiązkowym są łańcuchy.

 

Dla bezpieczeństwa jazdy zimą bezwzględnie najważniejsze jest korzystanie z opon odpowiednich dla tej pory roku. Wykorzystano w nich właściwą dla zimowych temperatur mieszankę gumową, która jest bardziej elastyczna w niskich temperaturach niż mieszanka letnia oraz wzór bieżnika zapewniający przyczepność, efektywne odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego – tłumaczy Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy będącej oficjalnym dystrybutorem opon m.in japońskiej marki premium Yokohama oraz francuskiej Strial. Ta ostatnia oferuje oponę zimową o nowoczesnym, kierunkowym wzorze bieżnika z układem rowków w kształcie litery „V” oraz gęstą siecią lameli chroniących przed aquaplaningiem i poślizgami. Strial Winter zapewnia dobrą przyczepność i trakcję w warunkach zimowych przy optymalnym koszcie zakupu.

 

Opony na dany sezon

Nawet jeśli nie ma śniegu, ale temperatura kształtuje się w okolicy i poniżej 7 st. C., należy wybrać ogumienie homologowane na zimę – zimowe lub całoroczne z symbolem alpejskim, czyli płatkiem śniegu na tle trzech górskich szczytów (3PMSF). – Błędne jest używanie opon jedynie z symbolem M+S, który oznacza, że ogumienie ma bieżnik błotno-śniegowy. Takie opony nie posiadają homologacji, a przede wszystkim niezbędnych zimą właściwości – mówi Artur Posłuszny.

 

Oponą, która posiada charakterystykę na zimowe warunki jest np. BluEarth Winter V905 japońskiej marki Yokohama. Model dedykowany jest średnim i dużym autom osobowym, w tym SUV-om. W mieszance gumy BluEarth Winter V905 wykorzystano olejek pomarańczowy oraz mikrokrzemionkę z nanopolimerów, dzięki którym opona ma większą elastyczność i powierzchnię styku z nawierzchnią. Przekłada się to na gwarancję bezpiecznej jazdy dzięki doskonałej przyczepności oraz bardzo dobrej trakcji na śniegu i mokrej drodze. Kierunkowy bieżnik zawierający szerokie rowki skośne i rowki pionowe o różnych kątach zapewnia lepszą kontrolę pojazdu. Do tego przyczynia się też zastosowana technologia „see-through” gwarantująca doskonały drenaż podczas jazdy po śniegu i błocie pośniegowym. Dzięki temu unikniemy aquaplaningu na mokrych i zabłoconych nawierzchniach.

 

Kontrola stanu opon i bieżnika

Podstawowym wyznacznikiem przydatności opony do użytku w zimowych warunkach jest wysokość bieżnika. Zgodnie z polskimi wymogami prawnymi nie może być ona niższa niż 1,6 mm. Producenci ogumienia przekonują jednak, że bezpieczną jazdę zapewni bieżnik przynajmniej 4 milimetrowy. Wysoki bieżnik, bo aż 9 mm, posiadają nowe opony zimowe Achilles Winter 101X. Ten model indonezyjskiego producenta można polecić osobom ceniącym dobry stosunek jakości do ceny. Jest on niezwykle trwały i charakteryzuje się długim przebiegiem.

Oprócz wysokości bieżnika, przed wyjazdem warto skontrolować oponę także pod kątem mechanicznych uszkodzeń i wybrzuszeń. – Takie objawy oznaczają najczęściej uszkodzenie konstrukcji, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W przypadku ich wystąpienia oponę należy wymienić pamiętając, że na jednej osi powinien się znaleźć ten sam model o podobnym poziomie zużycia – wyjaśnia przedstawiciel ITR CEE.

 

Prawidłowe ciśnienie opon

Ciśnienie opon to jeden z najważniejszych atrybutów decydujących o bezpieczeństwie prowadzenia pojazdu. Należy pamiętać, że od prawidłowego poziomu tego parametru zależy, w jaki sposób opona przylega do nawierzchni. – Ogumienie o odpowiednim ciśnieniu, obok dostosowanej do warunków prędkości, jest czynnikiem zmniejszającym ryzyko aquaplaningu, czyli zjawiska polegającego na wytworzeniu się klina wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym samochód zaczyna się ślizgać i tracić przyczepność – obrazuje Artur Posłuszny. Warto wziąć pod uwagę, że spadek temperatury powietrza powoduje spadek ciśnienia w oponach. Przykładowo przy 0 stopniach Celsjusza ciśnienie będzie niższe o 0,2 bara, przy – 10 stopniach o 0,3 bara, a przy – 20 stopniach nawet o 0,4 bara. Z kolei ciśnienie niższe o 0,4 bara przekłada się na dłuższą o 4 metry drogę hamowania i zwiększa hałas wydawany przez oponę podczas jazdy o 2-3 dB. Dodatkowo nieadekwatne ciśnienie zwiększa spalanie oraz sprawia, że zużycie gumy następuje szybciej. Pomiaru ciśnienia dokonujemy zawsze przed rozgrzaniem ogumienia.

[1] Badanie Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych dla Polskich Kolei Linowych dot. narciarskich preferencji Polaków.

[2] Badanie SW Research dla Mondial Assistance dot. Planów wakacyjnych Polaków.